maandag 14 november 2011

Medelijden met de fietsenmakersmaffia



Afgelopen woensdag bleek dat de achterband van mijn fiets helemaal was opengescheurd, binnen- en buitenband. Dus ging ik naar de plaatselijke fietsenmaak-Berlusconi om mijn band te laten maken en mezelf te laten oplichten. Ik zou voor een hele nieuwe achterband, binnen en buiten, 42 euro moeten betalen, een dag later kon ik hem ophalen. Toen ik weer terugkwam was de reparatie iets hoger uitgevallen: 45 euro. Zo snel gaat de inflatie ook weer niet, ze hadden me voor 3 euro nog even extra 'geholpen'.

Als ik mijn badkamer laat renoveren en de aannemer blijkt vervolgens ook de kinderkamer compleet te hebben verbouwd, ga ik daar niet voor betalen. Als ik mijn rimpels weg wil laten botoxen en de plastisch-chirurg geeft mij ook meteen twee borstimplantaten, ga ik daar niet voor betalen. Als ik mijn haar laat knippen en de kapper scheert gelijk mijn wenkbrauwen ook weg, ga ik daar niet voor betalen.
     En nu sta ik daar met dat bonnetje. 'Binnenband': 17 euro. 'Buitenband': 20 euro. 'Arbeidskosten': 5 euro. En helemaal onderaan achter een lelijk, onleesbaar krabbeltje dat nog het meest lijkt op (_8*#>, staat het: 3 euro. Maffia-praktijken. Heel even denk ik na. Zal ik vragen waar die 3 euro extra kosten vandaan komen? Nee, ik pak mijn pinpas en betaal. Ook al sta ik in mijn recht, Berlusconi krijgt 3 euro meer voor iets waar ik niet om gevraagd  heb. Waarom? Uit medelijden.
     Op vakantie in Parijs geef je de verkoper met één arm ook geen 5 euro voor een Eiffeltorenminiatuurtje als hij er 7 euro voor vraagt, dat is zielig. Die man is het laagste van het laagste, moet érgens zijn geld vandaan halen om te overleven. Hem die 2 euro niet gunnen is barbaars. Uit medelijden geef je het hem toch. Zo is het ook met de fietsenmaker. Die staat ook onderaan de maffia-voedselketen. De fietsenmaker is in feite een mislukte automonteur. Een automonteur doet echt lastige dingen, en kan zijn klanten dan ook echt flink oplichten. Die heeft het niet over 3 euro, hij bedriegt je voor 300 euro.
     De Dirk Scheringa's van deze wereld maken er een kunst van. Onschuldige klanten uitbuiten door gebruik te maken van hun geringe kennis van financiële zaken. 3 euro is een schijntje en 300 is nog weinig, Scheringa naait je voor 3000 euro. Zelfs Scheringa is nog niet het toppunt van het kwaad. Vorige week kreeg de Sri Lankaanse topbelegger Raj Rajaratnam 11 jaar cel door met voorkennis te handelen. Hij 'verdiende' er 53,8 miljoen dollar mee. De gemiddelde fietsenmaker moet waarschijnlijk een jaartje of 300 werken om zo'n fortuin bij elkaar te sjoemelen. Maar het kan nog gekker. Baas boven baas is zwendelkeizer Bernie Madoff. 53,8 miljoen is een fooi in vergelijking met 'zijn' 65 miljard dollar.
     Het principe is hetzelfde. De fietsenmaker, de automonteur, Scheringa, Rajaratnam en Madoff harken alle drie geld bij elkaar dat niet van hen is. Net als de maffia. Maar omdat de topoplichters zo ontzettend veel geld binnenhalen en de fietsenmaker maar een euro of drie per klant, gun ik het hem. Ik gun het hem om in z'n pauze op te scheppen tegen zijn collega's dat ie die lange slungel zomaar eventjes drie euro afhandig heeft gemaakt. Super stoer. Nee, eigenlijk niet. Super triest.

UPDATE: Op 20 december vloog mijn ketting eraf, daarvoor was mijn slot al afgebroken. Ik ging naar de fietsenmaker en zei dat ik graag mijn ketting er weer op wilde, maar het slot mocht ie zo laten zitten (die hing namelijk aan het stuur). Nadat ik naar buiten was gelopen kwam Berlusconi achter me aan rennen om te zeggen dat heel het achterwiel los zat. In plaats van die weer vast maken kon hij al na drie seconden zien dat er een nieuw achterwiel op moest. Voor 80 euro. Ik heb vriendelijk verzocht of ik mijn fiets terug mocht en verteld dat ik dan beter een nieuwe fiets kan kopen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten