maandag 27 februari 2012

24 uur: tussen Reinout en Elmer


Heel Nederland viel afgelopen week over Reinout Oerlemans en Elmer Mulder heen. De bazen van Eyeworks en het VU medisch centrum in Amsterdam hadden een leuk nieuw programma gemaakt waarin bijna stervende mensen stiekem gefilmd werden en later op tv kwamen. Ze waren ook de enigen die niet begrepen waarom een dergelijk programma toch wel over het randje gaat, maar konden het tij niet keren: RTL stopte met de uitzendingen. Het hierdoor ontstane gat in de programmering wil ik opvullen met een nieuw programma dat ik gedurende de afgelopen maanden heb gemaakt, '24 uur: tussen Reinout en Elmer'.

Het concept is simpel. Ik heb 35 verborgen camera's opgehangen in het hoofdkantoor van Eyeworks, die elke beweging registreren, en microfoontjes die ieder zuchtje wind oppikken. Daar blijft het niet bij. Zelf ging ik undercover als een typische Eyeworks-topman, met maatpak, zorgvuldig naar achteren gekamd haar en een duur horloge. Ook had ik een dikke Audi gekocht, zodat ik op de parkeerplaats niet uit de toon zou vallen. Af en toe zul je mij in deze vermomming door het beeld zien lopen, terwijl ik stiekem alle drank in de kantines vervang door Coca Cola, en overal zakken Haribo en Vodafone-beltegoedbonnen neerleg. Dit heb ik gedaan zodat John de Mol mijn programmaconcept wil kopen, heeft hij gelijk sponsors waaraan hij geld kan verdienen.
     In het programma van Reinout Oerlemans zelf weet VUmc-opperbaas Elmer Mulder dat de camera's meedraaien. Aan dit soort nepspionage doe ik uiteraard niet, in mijn programma weet niemand van Eyeworks dus dat ik met ze meekijk. Dit zorgt voor zo natuurgetrouw beeldmateriaal als mogelijk is. Ik kan hier natuurlijk inhoudelijk nog niet teveel over het programma vertellen, maar om alvast een beetje een beeld te geven van wat je straks kunt verwachten, geef ik hier al wat hoogtepunten van wat mijn verborgen camera's hebben vastgelegd:

Bedrijfsfeestjes
'Eyeworks is one of the five largest independent production companies in the world. Eyeworks is a highly creative all-around international television and film production company founded in 2001 in The Netherlands', aldus www.eyeworks.tv. Door succesvol geld te verdienen aan kinderen met overgewicht ('Help, mijn kind is te dik'), nerds die dachten dat ze rapper waren ('Holland in da hood'), mensen met ambitie in de muziek ('Popstars') en Haagse Sjonnies ('Oh, oh Cherso') kunnen Reinout en zijn vrinden hun geld maar niet op krijgen. 
     Het bleek dan ook dat er vrijwel elke week een bedrijfsfeestje was, iedere keer met een speciaal thema dat iets met geld te maken had en elke keer met heel veel flessen dure wijn en kaviaar. Kosten nog moeite werden gespaard op die feestjes. Doordat ik op ieder plekje camera's had hangen heb ik Reinout telkens weer met andere secretaresses kunnen filmen, in de keuken van de kantine, in de lift, wc, enzovoorts. Maar goed dat niemand wist dat ik meekeek, want daardoor kon ik de echte primeurtjes scoren. Dat willen de mensen zien, daar verdien je geld mee!

Brainstormsessies
Ik ontdekte al gauw het geheim achter het succes van Eyeworks. De brainstormsessies. Deze vonden meestal op het kantoor van Reinout plaats. Daar verzamelde hij dan vijf man en één secretaresse, die na afloop altijd even mocht blijven om wat andere zaken af te handelen. De vijf mannen noemde Reinout zijn 'hersenkwabjes' en deze vijf deden altijd alsof ze om die grap moesten lachen. Na wat formaliteiten kwamen de hasj, coke en heroïne tevoorschijn die tot een optimaal resultaat leidden. Al snel vlogen de ideeën het kantoor door, van 'Help, mijn oma vergeet het gasfornuis uit te doen', tot 'Echte meisjes op een eiland. In Noorwegen. Met een vuurwapengevaarlijke gek'.
     Tijdens één zo'n brainstormsessie haalde Reinout iets nieuws tevoorschijn en zei vol enthousiasme: 'Kijk jongens, dit vond ik op de set van Nova Zembla aan de kust van Siberië. Je kon ze daar zo in het wild plukken!' Vervolgens nam iedereen vijf van deze paddenstoeltjes en raakte in een nog zwaardere trip dan normaal gesproken. Reinout brak bijna zijn arm in een poging op het plafond te lopen terwijl hij heel hard 'I am Spiderpig!' schreeuwde en één van zijn adviseurs wilde het raam uit vliegen op de rug van zijn nieuwe baby orka-vriendje. Dit was de sessie waarin iemand opeens riep: 'Jongens! Jongens! Even stil! Luister, ik heb een idee. We nemen een ziekenhuis. We hangen camera's op...' De rest is historie.

'Meetings' met Elmer
Zoals de titel van mijn internationale kijkcijferkanon al doet vermoeden, komt ook Elmer Mulder, de directeur van het VUmc, voor op de stukken tape. Geregeld kwam deze ietwat nerveuze en onzekere man op kantoor bij Reinout, om hun nieuwste project te bespreken. Mulder vroeg iedere keer naar de financiën. Hoeveel geld dacht Reinout dat het op zou brengen? De altijd optimistische Reinout schetste met wijdse armgebaren een beeld van oneindige gebergtes van goud, waarin Elmer kon baden, en dan kon hij daar ook nog een klein beetje van in het VUmc steken. Uiteindelijk ging Elmer dan toch overstag en stemde toe om het programma te gaan maken. Vervolgens rookten ze samen een jointje en zongen het nummer van ABBA: 'money, money, money...'

Spetterend slot
Mijn onvergetelijke en innoverende multimediaspektakel dat de Nederlandse televisie-industrie op zijn grondvesten zal laten schudden gaat ook op een zeer mooie manier eindigen. Hoe precies, dat ga ik hier niet uit de doeken doen, maar denk aan een schreeuwende Elmer, wijnglazen die door kantoren heen vliegen en een in tranen uitbarstende Reinout Oerlemans die het 'ook allemaal maar heel zwaar heeft' en ook 'niet altijd het kijkgedrag van de beoogde doelgroep kan voorspellen'. Gevolgd door heel groot: POWERED BY HARIBO. The End.
     

Geen opmerkingen:

Een reactie posten