woensdag 8 februari 2012

It giet net oan


God had er voor de zekerheid een expert bij gehaald, die zat nu tegenover hem. De oude dominee uit Warga, Minne Hoekstra, keek hem aan. God moest toegeven, hij was vereerd deze man te mogen spreken. De dominee was namelijk niet zomaar iemand, geen normale sterveling. Deze man was door de hel gegaan en was als glorieuze overwinnaar weer teruggekeerd. Deze man had in 1909 als allereerste de Elfstedentocht gewonnen. 

Terwijl deze gedachten door Gods hoofd cirkelden, viel Minne Hoekstra maar meteen met de deur in huis: 'Giet it nog oan?'
     'Wablief?' schrok God op uit zijn overpeinzingen. 
     'Gaat 't nog door? De Elfstedentocht.'
     'Ja, juist, sorry,' zei God, 'dat is inderdaad waarom u hier bent. Zoals u weet heb ik het in Friesland aardig laten vriezen net als elk jaar. Weet u waarom ik dat doe?'
     'Ik heb wel 'n vermoeden ja,' antwoordde Minne Hoekstra terwijl hij zijn benen over elkaar sloeg en comfortabel achterover leunde. In zijn gezicht kon God elke sneeuwvlok, elke ijspegel, windvlaag en grade onder nul zien van die koude januaridag, al meer dan honderd jaar geleden. Kapot, verweerd, totaal verwoest zag Minne Hoekstra eruit, maar tegelijkertijd onverwoestbaar, nuchter en nergens van onder de indruk. Minne Hoekstra vervolgde: 'Elke winter laat je 't een beetje sneeuwen en vriezen, zodat iedereen elk jaar weer een Elfstedentocht verwacht, of niet dan?'
     'Dat klopt,' zei God, 'ieder jaar laat ik in Nederland de gekte groter worden en ieder jaar zorg ik ervoor dat het dan toch net niet doorgaat. Zo wordt de mythe van de Elfstedentocht alleen maar groter. Hoe langer geleden, hoe meer het tot de verbeelding spreekt. Maar...' en nu keek God Minne Hoekstra enigszins wanhopig aan, 'wat moet ik nu doen? Kan ik het nog een jaar uitstellen? Zal de mythe überhaupt nog groter kunnen worden? Of zal ik het door laten gaan?'
     Minne Hoekstra had zijn antwoord snel klaar: 'Het wordt wel weer eens tijd, denk je ook niet? En je weet wat ze zeggen, de aarde vergaat dit jaar.'
     'Gelooft een nuchtere Fries als u in die onzin?'
     'Je moet met alles rekening houden.'
     'Nou, ik geloof niet... Laat ik het zo zeggen, het Laatste Oordeel heb ik dit jaar nog niet in mijn agenda staan.'
     'En de Elfstedentocht?'
     'Eh, nou ja, eh...' God begon te stamelen, 'nee, eerlijk gezegd nog niet. Ik denk gewoon dat het beter is zo. U ziet hoe het nu gaat, iedereen kijkt naar Friesland, dat is nu het centrum van de wereld, de glorie van Friesland is groter dan ooit! Prachtig, vindt u ook niet? Iedereen kijkt uit naar het schaatsen, de heldendaden, waar u alles van weet, de koek en zopie, de Unox-mutsen, die ik trouwens nog steeds uit mijn schepping weg wil even tussen u en mij, kortom: er gaat op het moment niets boven de Elfstedentocht. Ik heb het nog een beetje getest, hongersnoodje in Soedan, spoedberaadje in Griekenland, ik heb zelfs een gerucht laten rondgaan dat Angelina Jolie en Jennifer Aniston ruzie hebben. Maar nee hoor, iedereen heeft het alleen maar over de Elfstedentocht.'
     'Ja, dus?' sprak Minne Hoekstra, 'wat hebben we daaraan? Zolang er niet geschaatst kan worden hebben we geen pret, hebben we geen heldendaden, waar ik alles van weet, koek en zopie en vreselijke Unox-mutsen. Hebben we dus helemaal niks. De hin mei gouden aaien moat ek fuorre wurde.'
     'Oh ja, inderdaad, nu begrijpen we het allemaal.'
     'De hen met gouden eieren moet ook gevoederd worden, snap je? We kunnen wel zeggen dat het qua populariteit wel goed gaat met de Elfstedentocht, maar zonder een echte Elfstedentocht zal die populariteit uiteindelijk ook gaan dalen. Er moet nu iets gebeuren! It is de boer al lyke folle, as de ko skyt as de bolle. De populariteit van onze Elfstedentocht komt toch door de schaatsers, de verhalen, de heldendaden, waar ik alles van weet.'
     'Schei toch uit joh,' zei God hoofdschuddend, 'arrogante zak dat je d'r bent. Jij denkt dat jullie de Elfstedentocht groot hebben gemaakt? Dat jullie alles zelf hebben gedaan... Hoogmoed komt voor de val en in grut skip hat in bulte sok. Ja, ik ken ook Friese spreekworden, en kijk maar niet zo verbaasd, want ik ben God joh, motherfucker. The one and only, G! Ik ben U voor jou! En zonder mij stelde de Elfstedentocht geen ene kloot voor. Als ik het elk jaar hard genoeg zou laten vriezen zouden jullie elk jaar jullie heldendaadjes en schaatsfestijntjes hebben en zou niemand het bijzonder vinden! Niemand zou naar Friesland omkijken, geen Friesland boppe meer man, jammer he? Dus dank God maar op je blote knietjes, want die Elfstedentocht gaat dit jaar dus mooi niet door! Fuck die shit!'
     Plotseling opende er onder Minne Hoekstra een luik en met een luide kreet viel de Fries de diepte in...    

Geen opmerkingen:

Een reactie posten