zaterdag 21 april 2012

Més que un bierteam


Op het moment dat dit stuk op internet verschijnt heb ik net mijn laatste wedstrijd met de sterren van SV Gouda 6 achter de rug. Daarna ga ik voor de tweede keer m'n voetbalschoenen aan de wilgen hangen. De kans dat ze daar blijven schat ik heel klein in, want ik heb het afgelopen jaar, zoals profvoetballers het altijd zeggen, 'het plezier in het voetbal teruggevonden'. Na 7 jaar jeugdvoetbal stopte ik er in de C'tjes ook al eens mee, maar dat vond ik toen niet erg. Kon ik lekker op zaterdag uitslapen. Maar nu, na deze kansloze onderneming in de 6e klasse amateurvoetbal, waarin we dreigen één na laatste te worden, neem ik met pijn in het hart afscheid van de voetballerij (om er nog maar eens een cliché tegenaan te gooien). Toch is het beter om te stoppen, met het oog op m'n studie. Ik wil geen langstudeerboetes.

Ons team is een bij elkaar geraapte verzameling mensen. Universitair studenten, HBO'ers, MBO'ers, slagers, kledingverkopers, vakkenvullers (heel veel vakkenvullers), werklozen, dierenvrienden, gelukkig getrouwden, alles kom je in ons team tegen. Daardoor was er in het begin nog weinig samenwerking op het veld, was het een gatenkaas achterin en werden we week na week met grote cijfers vernederd. Gelukkig hadden we Pep. Deze meestertacticus met zijn manke been was er al vroeg in zijn carrière achtergekomen dat hij eigenlijk totaal niet kon voetballen, maar wel als geen ander het spelletje doorzag. Pep ontwikkelde een revolutionaire trainingsmethode, briljant in z'n eenvoud: drie minuten warmlopen en daarna lekker partijen.
     In het begin waren er twijfels over deze manier van werken. De spelers leek het misschien slimmer om ook eens af te werken op doel, of de conditie te verbeteren. Maar Pep bleef altijd geloven in zijn werkwijze en week niet af van zijn ingezette lijn. En gaandeweg won hij zijn spelers voor zich, ze gingen voor hem door het vuur. Het resulteerde in een weergaloze spelopvatting, met positiewisselingen, flitsende combinaties, inschuivende verdedigers en op de millimeter nauwkeurige passing. Onze Pep doopte het tot: tiqui taca-voetbal. Steeds meer supporters vonden hun weg naar het veld van SV Gouda om onze sterrenformatie aan het werk te zien en uiteindelijk stond hij daar voor ons in de kleedkamer: Josep Guardiola.
     "Where is Pep?" vroeg hij aan ons. Pep was nog even zijn Pep-dingen aan het regelen. Dat deed Pep altijd, dingen regelen. Uiteindelijk vond Guardiola onze Pep en hij ging op zijn knieën, smeekte hem om samen met hem de leiding te nemen bij FC Barcelona. Maar Pep sloeg zijn arm om de schouders van de succesvolle coach en zei: "I only love SV Gouda and FC Utrecht." Ja, Pep was fan van FC Utrecht. Eén van de vele dingen die we nooit van hem zullen begrijpen. Guardiola keerde terug naar Catalonië en Pep ging verder met ons elftal. Zo bleef hij ons tijdens wedstrijden geniale aanwijzingen toeschreeuwen als: "Hee! Beetje feller nu!" Door dit soort tips voetbalden we geweldig, maar helaas staan we nu nog altijd één na laatste...
     Op het veld leerde ik van Pep waar voetbal echt om draait, maar buiten het veld leerde ik ook heel veel. M'n woordenschat is enorm uitgebreid. Een 'draak' is bijvoorbeeld een niet al te florissant uitziend meisje en jongens die daar achteraan zitten zijn 'drakenjagers'. Dit waren meestal mijn teamgenoten. Een sigaret is een 'gerroe' en tijd om te roken heet 'gerroe-time'. Het is altijd 'gerroe-time'. 'Trololol' betekent dat je iemand voor de gek houdt, als je iets als eerste wil hebben zeg je 'shotgun' en als je je 's avonds eenzaam voelt ga je 'pagga slaan'. Aan de hand hiervan heb ik het volgende SV Gouda 6 Verklarende Woordenboek gemaakt:

draak v [-en] lelijk meisje; hij heeft met een ~ gezoend
     drakenjager m [-s] versierder van lelijke meisjes; jij bent geen player, jij bent een ~
gerroe m [-s] sigaret; kom we roken nog een ~
     gerroe-time m [-s] tijd om te roken. Altijd, maar bij voorkeur vlak voor, na of in de rust van een voetbalwedstrijd; jongens, is het al ~?
pagga slaan masturberen; ik ga nu wel naar huis, wil nog even ~
shotgun als ww als eerste iets of iemand claimen; kijk daar loopt een draak, ~!
trololol lett. ik houd je voor de gek. Met name gebruikt door 23-jarige mannen getrouwd met een vrouw uit India; je veter zit los, ~!

Op de dinsdagtraining, de eerste van de week, werden er de wildste verhalen over het afgelopen weekend verteld. Overmatig drankverbruik en drakenjagen waren de meest voorkomende onderwerpen. De mooiste verhalen kwamen altijd van Barry. De structuur van die verhalen ziet er zo uit:

"Eerst gingen we...
...en toen gingen we...
...en toen gingen we...
...en toen gingen we...
...en toen gingen we...
...en toen gingen we...
...en toen gingen we..."

Bijna altijd eindigde zo'n verhaal met: "en toen gingen we alles onder pissen." 

Gestolen konijnen, liggen onder een bijna wegrijdende trein, ufo-piloten, gevechten met uitsmijters, alles kwam wel een keer langs. En zelf was ik er nooit bij om al die 'SV Gouda 6 on tour'-avonturen mee te maken, want ik zat altijd braaf met mijn vriendin op de bank. Uiteindelijk heb ik toch nog een paar mooie avonden meegemaakt met (delen van) het elftal en ik ben blij dat ik dat gedaan heb. De derde helft bleek namelijk de specialiteit van m'n teamgenoten te zijn en Pep bleek nog veel beter te weten hoe je een gezellige avond maakt dan hoe je een winnend elftal formeert. 
     Mijn laatste eerste en tweede helft ga ik zo spelen, maar als het aan mij ligt pik ik de derde helft ook volgend jaar nog een paar keertjes mee. Nu moet ik stoppen, het is tijd om m'n sporttas in te pakken.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten