dinsdag 24 juli 2012

Le Tour de Belgique


De Tour de France is weer afgelopen en ik ga het missen. Niet omdat het zo heel boeiend was dit jaar, twee Engelsen zonder tegenstand zien winnen was geen onvergetelijke ervaring. Maar wel omdat ik nu pas weer tijdens de Vuelta a España - die pas op 18 augustus begint! - kan genieten van de Belgische wielercommentatoren. Tijdens de Tour schakelt de VRT haar twee toppers in, Michel Wuyts en José de Cauwer, en dat is genieten. Twee Belgskes die praten over straffe prestaties die niet evident zijn is toch wel intens genieten, zo.

JdeC: "Het is toch wel meer als intens genieten, hè. Het is zomaar nie een beetje praten, het is toch wel heel, heel hard werken om toch maar constant, wat zeg ik, drie weken aan één stuk, te blijven analyseren, te blijven beschrijven, blijven doorpraten. Dat is toch wel een heel, heel sterk nummer, zo."
MW: "En José, het is niet evident om drie weken lang, van half twee tot zes, telkens maar weer te kunnen vlammen. Dat zie je op zijn best bij die jongens van de NOS, onze Nederlandse collega's, die toch qua uitstraling, qua intrinsieke kennis, qua grinta, op alle fronten tekort komen. Die jongens missen gewoon de power, de punch verdorie, om zo'n onderneming tot een goed einde te brengen!" 
JdeC: "Ja Michel, en dat is niet eens van niet beter willen hè. 't Is van niet beter kunnen."
MW: "'t Is van niet beter kunnen. Het is absoluut van niet beter kunnen. Die jongens bedoelen het goed, maar ze kunnen simpelweg niet beter. Daarvoor missen ze de feeling, de koelbloedigheid van de echte grote kampioenen, de grote kanonnen. Wat zou jij die jongens dan voor advies meegeven José?"
JdeC: "Wah, advies, advies, ik weet nie of dat aan mij is om te geven. Maar mocht ik het daar voor het zeggen hebben dan zou ik toch op z'n minst duidelijk maken, of wat zeg ik, heel, heel goed in d'n oren laten knopen, dat dat hier toch allemaal niet kan zo hè. Dat die jongens er systematisch n'n potje van maken, dan spreek je toch wel over 'n hele trieste zaak hè. Er moet nu toch echt wel iets gaan gebeuren hè. D'r moet daar binnen die NOS, binnen die organisatie van die NOS, toch wel iemand orde op zaken gaan stellen die zegt: "We gaan het hier allemaal wat anders aanpakken, zo." Dat er toch wel een pak, een heel pak meer kennis in huis gehaald wordt, mannen met verstand van zaken. Een Michael Boogerd, een Maarten Ducrot en zo'n Hebert Dijkstra, dat is toch niet meer iets van deze tijd hè. Tegenwoordig is het toch wel een vereiste te beschikken over bepaalde kennis, bepaalde dingen te weten over de wielersport en goed te kunnen analyseren, kunnen meedenken met de koers. Kwaliteiten waar, in mijn ogen, die mannen toch allemaal niet aan voldoen, op dit moment."
MW: "Maar José, wie moeten zij daar dan in huis halen bij onze Nederlandse vrinden? Je zou bijna de conclusie kunnen trekken, met pakweg drie weken te gaan voor het begin van de Vuelta, dat de NOS er één van bij ons zou moeten aantrekken."
JdeC: "Ja, dat denk ik ook, Michel. Dan denk ik toch eigenlijk, eigenlijk, toch wel aan jou, zo. Jij bent toch wel een formidabele kerel, zo."
MW: "Dat is misschien wel waar, maar ik heb misschien nog wel een betere oplossing. Het is namelijk zo dat in grote delen van Nederland, toch wel vele Nederlandse huishoudens, ook gewoon de VRT kunnen ontvangen hè José. Ik zeg: laat ze gewoon naar ons kijken! Wij hebben alles wat ze nodig hebben, waarom verder zoeken? Wij zijn nu toch wel van zó'n niveau, zó'n grote klasse, dat we best twee landen tegelijk van commentaar kunnen voorzien." 
JdeC: "Zeker. Wij zijn zeker van een toch wel ongekend niveau hè, zo. Dat is toch wel zelden, ik meen echt nie vaak, echt wel heel, heel zelden, vertoond in het internationale wielrennen. We zouden denk ik zo zachtjes aan misschien wel kunnen beginnen spreken van een toch wel zeer illuster duo. Toch wel een duo dat tot de verbeelding spreekt en toch wel prestaties levert waarvan men zou kunnen zeggen dat ze van een andere planeet zijn."
MW: "Wij brengen namelijk een constante stroom van informatie, heel dynamisch, met binnenvliegende interviews, van motorrijders alsmede video-opnames van renners die wat te zeggen hebben, afgewisseld door mijn enthousiaste verslag en jouw heldere analyses. Er is over nagedacht. Wij weten wat we doen. En er kan niemand mee. Wij rijden solo de kantjes ervan af, en iedereen, inclusief de Fransen, de Italianen, de Spanjaarden, iedereen moet passen. Wij zijn desondanks alles gewoon simpelweg, domweg, de allerbesten."
JdeC: "Ja wij zijn toch wel de allerbesten hè, het blijft toch wel een genot om naar ons te luisteren. Ik denk toch wel dat die Nederlanders daar heel, heel veel van kunnen leren. Of inderdaad gewoon naar ons beginnen kijken, zo."





Geen opmerkingen:

Een reactie posten